Direktlänk till inlägg 21 februari 2012

Mina drömmar...

Av Pierre Wilén - 21 februari 2012 10:23

Som filmare har jag alltid haft en dröm. En dröm om att få bli erkänd...

Att branschen accepterar mig för den jag är och för det jag gör. Den drömmen gick i krasch, och har kraschat ett antal gånger. Så nästa dröm var att bara få göra film. Göra film på mitt egna sätt. Skita i vad folk tycker utan göra film för att jag tycker det är roligt och trivs med det.

Den drömmen var liksom mycket lättare att följa! Det är ju bara att göra film för glatta livet. Prångla ut den på youtube eller andra kanaler, se till att folk ser filmerna man gör.

Men då kom nästa problem... Pengar!

Att göra film kostar pengar. Behöver inte vara dyrt men man måste ändå köpa in en kamera, eller hyra. Att låna går i början, men sen då... Och så kanske man behöver lite extra utrustning vid sidan av. Ett redigeringsprogram, någon lampa, kanske en mikrofon... Är man flera som är framför kameran kan det ju vara schysst att bjuda på kaffe och en kaka under inspelningen... Och då kommer nästa hinder, vilka ger pengar till någon som gör film bara för att?

Det är inte många, kan jag säga. Man får kämpa rätt hårt, eller jobba som en gnu innan och spara in varenda krona som blir över för att sen kunna lägga allt på sin film.


Jag är rätt avundsjuk på många av mina filmvänner. Men jag är avundsjuk på ett bra sätt. Många av mina filmvänner gör film konstant. De har köpt en kamera och producerar massor med film. När de kan. De andas film, de sover film, de äter film! Vilket jädra driv det är i dem! Och det ska de ha en enorm eloge för! Jag vill vara som dem!

Inte få ut mig en film vartannat år för att lägga ner allt på just den filmen och sen bli besviken när den inte blir väl mottagen...


Ja ja, livet går vidare. jag triggas av mina drivna filmvänner och ska börja göra mer film. Se till att youtube-kontot svämmar över!


Under tiden så får jag väl visa upp en handfull saker jag gjort genom åren.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre Wilén - 30 augusti 2013 07:53

Jag är ganska så nöjd med tillvaron! Faktiskt! Som filmskapare så möter man ibland sjukt mycket motstånd i livet. Det är en hel del som man måste tänka på och framför allt idag, om man vill slå sig fram på den etablerade marknaden. Och jag har fråg...

Av Pierre Wilén - 10 juli 2013 16:55

Ja herregud! Hade glömt bort att jag hade denna blogg. Hm, sånt är livet.   Snabb uppdatering: har hunnit med att producera och regissera två produktioner det här året. Dels en kortfilms rysare som heter "Det som göms i snö". Det blev vårt stora ...

Av Pierre Wilén - 5 mars 2012 08:38

Ibland så inser man att trägen vinner! Även om resan dit är otroligt jobbig och lång. Jag tror inte det är någon större skillnad mellan olika yrken/hobbys, men eftersom det är film jag är inne på så ser jag ju mest den biten.   Något som man so...

Av Pierre Wilén - 27 februari 2012 08:42

Det är otroligt vad tiden går fort när man har roligt. Riktigt roligt att man ännu kommer ihåg sådant man har gjort också.   För 10 år sedan, på sportlovet som var, arbetade jag med min mentor och gode vän Kjell Malmros, mediepedagog vid Region G...

Av Pierre Wilén - 26 februari 2012 10:09

Måste varje film vara unik?   Måste varje sak man gör bestå av något nytt som tar folk med storm, eller kan man inte ibland bara få göra något för att man vill, för att det känns säkert och för att man har lust? Lite så känner jag efter mötet m...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards