Direktlänk till inlägg 22 februari 2012

Möte!

Av Pierre Wilén - 22 februari 2012 08:22

Lite smånervös faktiskt...


Ska på möte hos Film på Gotland på fredag och prata om mitt nya projekt "Karins Saga". Och jag är väl mest nervös för att jag tror jag vet vad de kommer att säga. Vad de kommer att anmärka på.

Dels att manuset just nu är några sidor för långt och att det är för stolpigt. Och det kan jag svara på. Manuset är 35 sidor och ska bara vara 28 och det ÄR stolpigt just nu för att jag vill bearbeta manuset tillsammans med mina aktörer. För det är dem som lever med karaktärerna och känner sina karaktärer bättre än någon annan. Så de kommer nog kunna ha väldigt mycket att säga till om och därmed också ge ett bättre djup och flöde i manuset.


Sen kommer de nog att ifrågasätta det faktum att vi tänker göra filmen på Super 8. Och det kan jag också svara på. För det handlar om att förverkliga en dröm jag haft sen jag var 14 år. Det var då jag fick hålla en Super 8 kamera i min hand för första gången. En Canon 514 var det till och med. Och jag fick filma med gamla filmtypen Kodakchrome 40.

Och när man filmat klart så gick man in på Expert på Östercentrum i Visby, lämnade in rullen och den skickades iväg på framkallning, för att 2 veckor senare kunnas hämtas ut och då rusade man hem och satte i filmen i projektorn, drog fram gamla diafilmsduken, eller körde direkt mot väggen, och så såg man på det man filmat.

Sen dess har jag varit såld! Sedan dess har jag velat göra en kortfilm på Super 8 och nu kan jag äntligen göra det och VILL göra det.


Visst, min film är ingen blockbuster. Den är inte till för att tjäna in en massa pengar. Utan den är konstnärlig. Den är äkta på det sättet. Och jag tror att det kommer att nå en massa folk där ute i världen. Dels de som älskar Super 8 lika mycket som jag och dels de som gillar medeltid. De två i kombination gör att vi kan nå väldigt många.

Och det är inte viktigt för mig att tjäna multum. Tjänar jag in någon slant är jag lycklig! Det är viktigare för mig att få förverkliga en dröm. Att få känna att jag har uppnått något.


Så jag hoppas att Film på Gotland förstår detta och låter mig göra min film. För jag är väldigt egensinnig, men tror också att man behöver vara det i denna värld för att inte bli en del av den grå massan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre Wilén - 30 augusti 2013 07:53

Jag är ganska så nöjd med tillvaron! Faktiskt! Som filmskapare så möter man ibland sjukt mycket motstånd i livet. Det är en hel del som man måste tänka på och framför allt idag, om man vill slå sig fram på den etablerade marknaden. Och jag har fråg...

Av Pierre Wilén - 10 juli 2013 16:55

Ja herregud! Hade glömt bort att jag hade denna blogg. Hm, sånt är livet.   Snabb uppdatering: har hunnit med att producera och regissera två produktioner det här året. Dels en kortfilms rysare som heter "Det som göms i snö". Det blev vårt stora ...

Av Pierre Wilén - 5 mars 2012 08:38

Ibland så inser man att trägen vinner! Även om resan dit är otroligt jobbig och lång. Jag tror inte det är någon större skillnad mellan olika yrken/hobbys, men eftersom det är film jag är inne på så ser jag ju mest den biten.   Något som man so...

Av Pierre Wilén - 27 februari 2012 08:42

Det är otroligt vad tiden går fort när man har roligt. Riktigt roligt att man ännu kommer ihåg sådant man har gjort också.   För 10 år sedan, på sportlovet som var, arbetade jag med min mentor och gode vän Kjell Malmros, mediepedagog vid Region G...

Av Pierre Wilén - 26 februari 2012 10:09

Måste varje film vara unik?   Måste varje sak man gör bestå av något nytt som tar folk med storm, eller kan man inte ibland bara få göra något för att man vill, för att det känns säkert och för att man har lust? Lite så känner jag efter mötet m...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards