Alla inlägg den 30 augusti 2013

Av Pierre Wilén - 30 augusti 2013 07:53

Jag är ganska så nöjd med tillvaron! Faktiskt!

Som filmskapare så möter man ibland sjukt mycket motstånd i livet. Det är en hel del som man måste tänka på och framför allt idag, om man vill slå sig fram på den etablerade marknaden. Och jag har frågat mig själv, rätt mycket på sistone, om jag verkligen vill ha filmen som yrke. Svaret på den frågan är: Nej!

Jag vet inte om jag vill arbeta med film på heltid 5 dagar i veckan. Kanske om jag har en ren allmän position som runner, b-foto, inspelningsledare eller så, men som kreatör så tror jag att mitt skapande kommer att bli lidande av det.

Jag älskar film! Helt klart. Jag älskar att stå på inspelning och vara mitt i "kaoset" som uppstår. Att se bilder och scenerier födas fram. Att se kameran packas upp och plockas ihop.

Och det är just det. Jag älskar det! Vad händer när det blir en normal vardag? Kommer jag älska det lika mycket? Antagligen inte. 

Jag tror att som kreatör så måste man få göra saker när det passar en, när man själv känner att nu är det rätt. Och det får inte bli för ofta, för min egen del.


Jag har ju precis regisserat min första långfilm, som från början skulle bli en novellfilm, och det har varit en grym upplevelse! Dock så tog det på krafterna, mer än jag trodde. Även om vi nu spelade in under en väldigt lång period och gjorde det bästa av det minimala vi hade. Men att hela tiden försöka vara på topp och prestera på ett sådant sätt, det är väl vad jag klarar av vart annat år eller så.


Jag vill göra saker spontant! Jag vill äga en kamera, återfå min känsla för att skriva manus och sen göra film när det passar, med vännerna. Lägga upp dem på youtube. Låta kreativiteten flöda när man känner det klia i filmfingrarna igen.

Det behöver inte bli bra filmer, bara man gör't!


Och nu närmar vi oss NooMaraton! Denna fantastiska tävling när man har 24 timmar på sig att bara göra film. Inga möjligheter till planering alls utan det dimper ned ett sms med kriterier på morgonen och sen har man 24 timmar på sig. I love it!!!

Förra året vann vi den regionala uttagningen. Det ska jag göra i år igen! Så det så. 24 timmar av kaos och kreativa lösningar. Det är det jag älskar. Det är min hobby och jag vill aldrig att min hobby ska bli mitt yrke. Då ta man udden av det magiska!


Här är förövrigt förra årets bidrag till NooMaraton. :)


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards